Een 318d Touring: de kosten op een rijtje graag?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    BMWforums.nl Forumindex : BMW 3 Serie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht

bassbug

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 12:38 am    Onderwerp: Een 318d Touring: de kosten op een rijtje graag? Reageren met citaat

Hallo,

Na altijd een lease auto te hebben gereden wil ik nu een gebruikte auto kopen. Voor zowel zakelijke als prive km's. Ik denk bijelkaar zo'n 30.000km per jaar. Omdat ik altijd geleased heb, heb ik geen idee wat de kengetallen (behalve brandstofprijzen) zijn om zelf de berekeningen te maken.

Ik zit te denken aan een BMW 318d Touring die uit de lease is.
Dit zijn dus auto's van ca. 3-4 jaar oud, diesel, ca. 150.000 km

Afgezien van of deze auto's wel een goede koop is, wil ik ook uitrekenen wat ik dan allemaal per jaar/maand kwijt ben.
Wederom altijd geleased dus ik weet eigenlijk bar weinig wat er technisch c.q. qua onderhoud allemaal te verwachten is van een dergelijke auto.
Wellicht dat iemand die ook een 318d (of misschien is de 320d vergelijkbaar?) mij hier wat op weg kan helpen.

Bij voorbaat dank!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

IQM

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 8:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn 320d Touring heb ik gekocht toen hij 2 jaar oud was met 115.000km op de teller. Omdat ik nogal veel reed toen (gem. 60.000 - 70.000 per jaar) heb ik voor huisselectie gekozen. Achteraf een zeer goede keuze geweest.

Het zijn erg goede en degelijke auto's maar ze hebben hun zwakke punten. Bij mij zijn onder garantie vervangen: LMM, silent blocks, achterruit (geen radio ontvangst meer bij inschakelen achterruit verwarming), sierstrips rondom de ramen ivm. 'kraken' en tegen het aflopen van de garantie een complete koppelingsset en versnellingsbak. Toen had de auto inmiddels 250.000km gelopen. Qua onderhoud ben je bij een dealer voor een kleine beurt minimaal 183 euro kwijt en een grote beurt al gauw 300. Onderhoudsinterval is meestal zo'n 25.000km dus lekker lang. Met 16 inch velgen betaal je voor een setje banden ook dik 400 euro maar daar doe je wel een aantal (2-3?) jaar mee.

Als je de auto met een beetje beleid rijdt dan kan hij extreem zuinig zijn. 1 op 20 is een eitje en 1 op 23 is haalbaar. (Zelfs op vakantie naar Zuid Frankrijk rij ik nog 1 op 19) Een 318d scheelt qua verbruik niet veel met een 320d. Wel is de 320d sneller.

Per maand betaal je bijna 100 euro aan wegenbelasting, afhankelijk van de provincie waar je woont.
Verzekering is ook niet goedkoop, reken op al gauw 900 euro voor all-risk.
Maar het meest verlies je nog aan afschrijving. Reken er op dat je zeker 4 a 5.000 per jaar afschrijft op je auto.

Snel opgeteld kom je uit op ongeveer 8.500 a 9.000 euro per jaar. Daar moet je toch zeker 47.000km zakelijk voor rijden (a 19cent) wil dat uit kunnen. Als je in plaats van een diesel een 6 pitter benzine zou kiezen ben je al gauw 10.000 euro per jaar kwijt.
Terug naar boven

bassbug

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2007 10:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hmm... gek dat de topic en postings op meerdere plekken verschijnen?
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    BMWforums.nl Forumindex : BMW 3 Serie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum