|
Peter Verhaar Gast
|
Geplaatst: Ma Aug 17, 2009 12:34 pm Onderwerp: Koelwater/Warmte probleem BMW520I uit '92 |
|
|
Geachte forumlezers,
Sinds een aantal weken heb ik problemen met mijn BMW520I uit '92.
Mijn vriendin was met deze auto op weg, toen vlak voor het huis er ineens stoom onder de motorkap vandaan kwam.. radiateur lek!
Maar na deze vervangen te hebben kwam eigenlijk pas de oorzaak van dit probleem naar boven.. Het is namelijk als je een stuk gaat rijden dat de motor gewoon op juiste temperatuur komt, en je ziet aan de temperatuur meter dat deze ook een beetje aan het regelen is. Echter na een minuutje of 10 loopt ineens de temp. meter in een aantal seconden helemaal naar de hoek, en staat het koelwater te koken! Het nivo in het vloeistofreservoir is dan ook vele male hoger dan eerst, en er staat een gigantische druk op. (mogelijk is dit ook de oorzaak dat de radiateur lek is gegaan omdat daar misschien een zwakke plek in zat)
Daarna hebben we geprobeerd om de ontluchtingsdop op de radiateur een stuk open te draaien, en dan nogmaals rijden.. Echter lopen we nog steeds tegen hetzelfde probleem aan, de motor word warm, en gaat dan hard staan te 'blazen' door de ontluchtingsdop om de druk kwijt te kunnen.
Heeft iemand hier mogelijk een idee over wat dit zou kunnen zijn?
Ik hoop dat iemand hierover een idee of tip heeft, want daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Ik ben ook al bij een garage geweest, maar die zeggen dat de koppakking kapot is, maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet..
Zelf had ik het idee dat het misschien mogelijk is dat de thermosstaat een 'verkeerde' kant op regelt, en daardoor juist als hij open zou moeten gaan om via de radiateur te gaan koelen, hij juist dichtgaat? Het koelwater in het blok zou dan geen 'vers' koelwater meer krijgen, en dus in no-time gaan koken.. En de druk over de radiateur zou komen omdat de pomp tegen een dichte thermosstaat staat te draaien?
Met vriendelijke groeten,
Peter Verhaar |
|