Storing Active Front Steering (AFS)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    BMWforums.nl Forumindex : BMW 5 Serie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht

AHSB
Gast

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2009 6:21 pm    Onderwerp: Storing Active Front Steering (AFS) Reageren met citaat

Hoi,

Vandaag reed ik in een parkeer garage en net op het moment dat ik wil inparkeren verschijnt een melding dat er een storing zit in de Active Front Steering (AFS). De melding geeft aan dat het stuurgedrag is gewijzigd, mogelijk een scheef stuur, maar dat ik wel voorzichtig kan doorrijden. Storing moet zsm nagekeken worden door BMW service.

Dus ik naar de BMW dealer in Zwolle, maar daar kon men niets voor mij doen, behalve dat ik de auto kon achterlaten en als ze dan tijd hebben kunnen er naar kijken.........ik sta daar dus te koken.......man ik heb een storing. Lees op zijn minst de computer even uit om te kijken wat er nou aan de hand is.....maar geen enkele hulpvaardigheid wordt hier geboden..

Aangezien ik de auto dagelijks en zeker volgende week hard nodig heb, moet ik dus noodgedwongen op zoek naar een andere garage waar ze me wel kunnen helpen..... Ik denk niet dat ik nog eens langs ga in Zwolle!

Afijn...wellicht dat iemand hier ook wel eens een AFS storing heeft gehad waarbij tevens ook de richtingaanwijzer niet meer automatisch uit gaat wanneer het stuur weer terug is gedraaid dan hoor ik dat graag. Ik zou graag willen weten wat het (eventueel) zou kunnen zijn en wellicht of ik er zelf iets aan kan doen!

Ik heb de auto al even geparkeerd en een tijdje gewacht, maar storing blijft komen. Stuurbekrachtiging blijft normaal werken e.d.

Arjan
Terug naar boven

Andre
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 20, 2009 11:51 pm    Onderwerp: AFS Storing Reageren met citaat

Dag Arjan,

Met mijn 530d (2004) heb ik dit probleem een aantal keren gehad. Je moet inderdaad de auto tenminste een half uur afgesloten laten staan, waarna de computer reset. Verder moet je het stuurwiel een keer volledig naar links en volledig naar rechts draaien en daarna in de middenstand. Is alle keren vanzelf weer overgegaan.
Met latere vijf's heb ik dit probleem niet meer gehad.

Succes en groet,

André
Terug naar boven

Gast

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2009 1:10 am    Onderwerp: Reageren met citaat

@andre

bedankt voor je reactie. Ik ben ook op zoek gegaan op wat andere fora en daar kwam ik nog wat andere interessante oorzaken tegen. Het zou kunnen dat door de kou van afgelopen dagen de vloeistof van de stuurbekrachtiging heeft beinvloed waardoor dergelijke meldingen optreden. Men lost het vaak op door het vloeistof nivo te controleren en aan te vullen indien nodig, maar daarbij iets meer dan het maximum erin te doen.

Ik was al van plan om morgen het AFS systeem opnieuw te initialiseren. Wanneer de melding niet weggaat ga ik naar een garage.

Verder kwam ik ook nog tegen dat dergelijke meldingen kunnen ontstaan wanneer je een nieuwe accu hebt geplaatst, maar niet in de boordcomputer hebt aangegeven dat er een nieuwe accu in zit. Uiteraard moet je dit laatste doen bij de dealer, want dit kan alleen door hen worden uitgevoerd. Nu is mijn accu als het goed is vervangen een half jaar terug, maar ik weet niet of ze ook de boordcomputer hebben ingesteld hiervoor. Dit was namelijk bij een niet-bmw-dealer. Het zou me trouwens ook verbazen als dit dan nu pas naar voren komt.

Arjan
Terug naar boven

Gast

BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2009 9:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanmorgen had ik de storing nog steeds. Toen heb ik de AFS opnieuw geďnitialiseerd en de auto uitgezet. Daarna weer gestart maar de melding verscheen nog steeds. Toen ik weg reed verdween de melding en werkte alles weer normaal, inclusief de richting aanwijzers.

Arjan
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    BMWforums.nl Forumindex : BMW 5 Serie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum